Diesel Railcar Simulator

• Normalt så annonseres de fleste spill i god tid med mye omtale, man forventer ikke at en togsimulator skal lanseres over natta uten at man har hørt om den! Når jeg så de første bildene fra Diesel Railcar Simulator tenkte jeg at dette er et togspill som ikke legger vekt på realisme – der tok jeg grundig feil.

Prisen var heller ikke noe å klage på, ca. 120 kr, med mulighet for å donere mer til utvikleren om man ønsker. Her vil jeg stoppe opp litt og presisere at det er snakk om én utvikler – 1 person – som har utviklet dette produktet under navnet Lapioware. Han/hun(?) har utviklet produktet i grafikkmotoren Unity3D, helt alene. Uansett så er det verdt å prøve når produktet ikke koster mer, samtidig som jeg likte effektene jeg så på en YouTube-video.

Simulatoren er på ca. 240 Mb, kommer med en rute som er ca. 8 mil lang og med mulighet for å kjøre 4 forskjellige diesel-motorvogner med fullt animert førerrom. Det hele skal gjenskape British Railways på 1960-tallet. Jeg er egentlig ikke en stor fan av gamle dieselmotorvogner, men faktisk ble det veldig morsomt og utfordrende å kjøre disse togene med manuelle gir og vakuumbremser. Det er verdt å merke seg at man har mulighet for å kjøre med simple controls hvis man har problemer med å finne frem på tastaturet.

Simulatoren er veldig realistisk, dette merker man på hvordan toget «oppfører» seg, spesielt ved bremsing og akselerasjon. Hvis man er vant til å kjøre tog i Dovetail Games Train Simulator, Train Sim World osv. må ha i bakhodet dette med tilsetning- og løsetider på bremsene, som mange andre simulatorer har utelatt å ta med – dessverre (må innrømme at det ble både passering på rødt og stopp foran plattform på min første tur!)

Grafikken er veldig god og har potensiale for å bli enda bedre, men utvikleren har ikke vektlagt detaljer på objekter i like stor grad som realismen. Det hele flyter veldig fint, FPS fra 60 og oppover.

Lapioware har laget en plan for videre arbeid, blant annet med utvikling av en egen rute editor, verktøy for utvikling av materiell, multiplayer og støtte for diesel-, elektrisk-, og damplokomotiver.

Diesel Railcar Simulator, versjon 1.0, gir deg mange timer med underholdning og utfordringer og anbefales på det sterkeste. Jeg ville ha valgt denne foran Train Sim World på nåværende tidspunkt.

• Har lest litt på ulike forumer og legger inn litt informasjon her om veien videre for «DRS»

Vedrørende grafikk:

Graphics and models will be outsourced to a greater extent in the next major version. (V2)(If professional content creators are reading this, feel free to e-mail me your contact info for future reference)

v1.1 (Aug-Sep): I’m going to start with a thorough clean-up of the codebase and make several optimizations. The intended result is that the sim should start and run faster and more smoothly. For higher end systems there will also be more graphics options for increased graphics quality.

v1.2 (Sep-Oct): This will be a sounds update to incorporate the realistic audio I’ve received. In addition the underlying audio system will be improved to enable more sounds to be played simultaneously and with effects such as reverb.

Here are some further planned items. The order, timeline and details become more clear after the first updates have been released:

* Class 120

* Some loco with goods wagons and Mk1 coaches (might be AI-only)

* Ability to add custom services to a timetable

* New routes

* Mini route editor

* Smoother terrain with hi-res textures

* More realistic sky

* Improved track/signalling/station infra

* Better scenery (roads, buildings etc.)

In addition each update may contain various smaller fixes and features which I’m gathering from people’s e-mails and comments onto my todo-list.