ME del 4

Etter at jeg la ut et innlegg på den danske siden railworks.dk har jeg fått mye positive tilbakemeldinger og hjelp fra engasjerte personer. Har mottatt mer referanser en hva jeg hadde forventet, blant annet bilder av lokomotivets førerrom, betjeningsmanual mm. Dette er til stor nytte for prosjektet, og det er med glede å se at det er så mye likheter mellom Di4 og ME. Jeg satser i første omgang å lage lokomotivet med basis-funksjoner som er implementert i Train Simulator. Etter dette vil de funksjonene som er like på Di4 og ME bli prioritert med tanke på avanserte funksjoner ved hjelp av script.


Har opprettet en arbeidsliste på Trello. Denne oppdateres løpende og her kan du lese hva som er planen med lokomotivet.

Hvis du har noen spesielle ønsker, eller kommentarer til modell/teksturer mm. så ikke nøl med å ta kontakt. Bruk kommentarfeltet eller send en personlig melding.

"TrainGlassWeatherEffext"

Animerte vindusviskere er på plass og har i tilegg brukt en del tid på å få til regn-effekt på vinduene. Ved hjelp av en egen teksturfil beregnes banen til vindusviskeren opp mot hastigheten til animasjonen, på den måten fjernes regndråpene på det aktuelle området. Det er første gangen jeg har utført dette i TS, så jeg er veldig fornøyd med resultatet!

Helrød ME

Teksturene for den helrøde versjonen av ME er ferdig. Her er også dekalene og loknummer plassert litt ulikt i forhold til de andre variantene. I tillegg har denne varianten EVN-nummerering på siden av lokomotivet. Etter at disse bildene ble tatt er størrelsen på tallene redusert. I tillegg er rødfargen tonet ned litt for å virke mer naturlig.



Førerrommet

Første test med animerte komponenter er i gang. Har hatt litt problemer med animasjon i Blender som skal rotere med en bestemt vinkel på en av axene.

Hastighetsviseren er ikke synkronisert med den aktuelle hastigheten på lokomotivet. Her må dette løses ved hjelp av script, eller at teksturene justeres inn i forhold til hvor nålen står. Til slutt et oversiktsbilde av førerrommet i Blender.